tirsdag 29. november 2011

Hører du sjamanens sang?

Hører du sjamanens sang?

Hører du sjamanens sang
vuggende under historiens gang
hviskende mot hjerterota vår?
Det er sameksistensens klang som slår.

Planeten Pandoras avatarer
oss gjennom kunsten forklarer
at vi gjør forbrytelser mot den evige pakt
og som Abraham over Isak står vi med kniven klar til egenslakt
presset mot stupet av noe utenfor oss selv;
mamon, konsum og gjeld.

Det svarte gull
gjør oss blind og full
av begjær
etter kongens nye klær
gi oss mer, mer, mer av alt
i grådighetens svette og BNP former jeg menneskets gestalt
fra dypeste hav, til høyeste nut
den siste olje skal opp og ut
hva er vel en indianer fra eller til
jeg lever kun når jeg kjenner markedskreftens pirrende spill
vann fra Athabaska elven tar jeg fritt
dette er mitt, mitt, mitt
la gå at fisken og den noble vilde av kreften hjemsøkes
og at klimagasser i atmosfæren også økes
men det står om din og dine barns pensjon
og kanskje min og en og annen direktørs opsjon
de sier: Slutt og sipp og syt
ta heller et glass champagne til og nyt
at du tilhører verdens overklasse!
Dypøkologer og andre svermere; hvor lenge skal vi på dem drasse?

Sjamanens sang har nesten fordugget
bukket under, mens vi skogen hugget
men; hør, noe forsøker å trenge inn i din sjel
for også du er stilltiende del
de hvisker til deg, bror: ”Gi din pust til denne sang”!
For noe er blant jordens søstre på gang
og vi er ei avatarer fra Pandora,
nei, vi er fortsatt tenkende vesener her på jorda
vi nekter tvangsforing av eventyr mer
skjellene faller langsomt fra øyne og vi ser
at vi er ansvarlige for alt som skjer
Snehvit, stadig vekst og andre myter
skaper åndenød og planetære lyter
men åpne deg og ta imot sjamanens toner som ringer i vann;
jeg hører at det globalt istemmer: Nei til tjæresand!


Appell i form av dikt holdt utenfor Stortinget i går kveld, i forbindelse med WWF, Greenpeace, Utviklingsfondet og andre organisasjoners mobilisering mot Statoils investering i kanadisk tjæresand, og en fin markering av åpningen av FNs klimakonferanse i Durban..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar